20 Şubat 2012 Pazartesi

Özbek Mantısı

     Özbekistan mutfağı ve damak tadı Türkiye damak tadına çok yakın. Bu sebeple olsa gerek biz ailece Özbek yemeklerini çok seviyoruz. Sevgili arkadaşım Firuze, hani geçenlerde ben senden çok şey öğrendim demiştin ya, inan bende senden çok şey öğrendim. Bu güzel Özbek tatlarını ilk sende yedim sağ olasın güzel arkadaşım. Özbek mantısı hususunda çok iddialı olmasam da aklımda kalan haliyle yapmaya  çalıştım, kusuru varsa affoluna. Kareleri kestikten sonra fark ettim ki benimkiler biraz küçük olmuş. İsterseniz biraz daha büyütebilirsiniz.



MALZEMELER ( HAMUR İÇİN )


  1. Yarım kilo kadar un
  2. 1 yemek kaşığı tuz
  3. Alabildiği kadar su
  4. Orjinal tarifte olmasa da 1 yumurta ekledim.
İÇ HARÇ İÇİN

  1. Yarım kilo orta yağlı kuzu parça et ( aslında yağlı et ve kuyruk ta kullanılıyor )
  2. 2-3 tane soğan
  3. 2-3 tane patates
  4. 1 tatlı kaşığı ( Özbekistanda ) zire ( Azerbaycanda ) gire ( Türkiyede )kimyon dövülmemiş hali
  5. Karabiber, tuz 
  6. 1-2 yemek kaşığı sıvı yağ ( eti çok yağlı kullanmadığım için )
ÜZERİ İÇİN

  1. 100 gr kadar tereyağı
  2. Pul biber ( orjinalinde kullanılmıyor ben ekledim )
  3. Kıyılmış dereotu
  4. Yoğurt ister sarımsaklı ister sade olarak
YAPILIŞI

  • Hamur normal yumuşaklıkta yoğrulur.
  • Üzerini kapatarak bir kenarda 20 dakika kadar dinlendirilir.
  • Et bıçak yardımıyla incecik doğranır. ( satır kıyması gibi )
  • Patates küçük küp şeklinde doğranır.
  • Soğan yemeklik şeklinde doğrandığı  gibi doğranır.
  • Baharat, tuzu ve sıvı yağ gezdirerek karıştırılır.
  • Hamur merdane yardımıyla ince açılır.
  • Bıçakla iri kareler kesilir. ( ben 8 cm kadar kestim ama galiba 10 cm daha uygun olacaktır )

  • Hazırladığımız iç harçtan ortalarına bolca konulur.
  • Bohça şeklinde önce iç sonra üstündeki uçlar katlanır.
  • Parmağını koyarak iki uçlar da birleştirilerek kapatılır.
  • Bu şekilde mantı tamamlanır.
  • Buhar tenceresinin katlarını önce yağlayarak mantılar dizilir.
  • Ben bu iş için buhar makinesi kullandım.
  • Eğer hiçbiri yoksa belki delikli metal makarna süzeğini kaynar su dolu tencereye oturtmak bir alternatif olabilir. ( ama buda çok zaman alacaktır )
  • Buhar makinesinde yaklaşık 35 dakika yeterli olacaktır.
  • Eğer kat kat buhar tenceresi kullanıyorsak 45 dakika da pişecektir.
  • Hangisini kullanırsak kullanalım mantıları dizmeden önce fırça yardımıyla sıvı yağ sürülür.( yoksa pişince yapışıp dağılır. )

  • Buharda haşlanan mantılar tabağa alınır.

  • Üzerine yoğurt ve tereyağı gezdirilir.
  • Arzu ederseniz dereotu serpilir.
  • Sıcak servis yapılır.
  • Afiyetler olsun...
Not ,  Hülyalı lezzetler mutfağını bu buhar makinesine  kavuşturan sevgili Deyyan'a çok teşekkür ederim... 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder